TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: Media relations w sektorze rolno spożywczym autor: Jaska Ewa, Szczykutowicz Anita red.
DOSTAWA WYŁĄCZNIE NA TERYTORIUM POLSKI

FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
  • 0,00 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,50 zł
  • Od 12,50 zł
  • Od 11,00 zł
  • Od 15,50 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,90 zł
  • Od 11,00 zł
  • 0,00 zł
  • Od 6,90
  • Od 9,90

Media relations w sektorze rolno spożywczym

Wersja papierowa
Wydawnictwo: SGGW
ISBN: 978-83-7583-381-2
Format: 17x24cm
Liczba stron: 154
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2012 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
32,00 zł 29,40 zł

Wstęp

Dla większości ludzi głównym źródłem informacji są media. Jednak media tylko w niewielkim stopniu wytwarzają informacje, które rozpowszechniają. To, co media komunikują opinii publicznej, pochodzi z wielu różnych źródeł, a media tylko je odpowiednio selekcjonują, redagują, hierarchizują i prezentują. Dlatego tak ważne stają się właściwe relacje z mediami, aby upowszechniały one informacje o tym, co dzieje się w rzeczywistości obiektywnie istniejącej, m.in. w sektorze rolno-spożywczym. Warto zadbać o to, aby wśród wielości źródeł informacji znalazły się komunikaty, informacje prasowe pochodzące od samych zainteresowanych, czyli podmiotów funkcjonujących w sektorze rolno-spożywczym. Jest to jeden z wymiarów współczesnego społeczeństwa informacyjnego, dla którego charakterystyczne są zarówno różnorodność źródeł informacji i ich konwergencja, a z drugiej strony masowy charakter przekazu medialnego, popularność mediów i wywoływane skutki publiczne. Zwraca na to uwagę m.in. prof. F. Kampka, stwierdzając, że media są dziś potężnym narzędziem przekazywania informacji i kształtowania poglądów, ale jednocześnie podkreśla, że zaufanie do mediów w większym stopniu opiera się na ich powszechności i skutecznej perswazji, niż na rzeczowych dowodach i argumentach zawartych w ich przekazie. Dlatego tak ważne stają się budowanie wiarygodności i zaufania w kontaktach z mediami.

Zmienia się także rola nadawcy i odbiorcy w tradycyjnym modelu komunikowania masowego. Nadawca nie jest już tylko dostarczycielem programu, czyli uporządkowanego zbioru audycji, ale staje się także producentem, a odbiorca sam może układać swoją ramówkę. Jest to bowiem przejście od jednostronnego wertykalnego przepływu informacji do struktur horyzontalnych, w których jest respektowana podmiotowość uczestników procesu komunikowania i wymienność ich ról. Tak współczesny krajobraz mediów opisuje m.in. prof. S. Jędrzejewski.

Media relations nie mogą istnieć bez wiedzy na temat mechanizmów i procesów charakterystycznych dla rynku medialnego w społeczeństwie sieciowym. Ta problematyka znalazła się m.in. w pierwszej części monografii, w której podkreślono, że informacja w sektorze rolno-spożywczym, tak jak każdej innej dziedzinie życia społeczno--gospodarczego powinna być obecna zarówno w mediach tradycyjnych, jak i w obszarach komunikacji sieciowej, bo tylko działania systemowe i zakrojone na szeroką skalę mogą budować pozytywny wizerunek.

Jednak pomimo wzrostu liczby usług medialnych, wciąż istnieje potrzeba funkcjonowania podmiotów medialnych, które byłyby zobowiązane do dostarczania treści medialnych spełniających wymóg misyjności. Znaczenie mediów publicznych w budowaniu wizerunku sektora rolno-spożywczego zostało przedstawione w trzeciej części, a w szczególności Telewizji Polskiej S.A., która dotychczas miała i ma największy udział w informowaniu o tym, co dzieje się w agrobiznesie i środowisku wiejskim. Autorzy artykułów wskazywali na poszczególne audycje telewizyjne, ich odbiór oraz oczekiwania widzów wobec oferty programowej.

Natomiast promocja polskiej żywności i podejmowane działania komunikacyjne zarówno tradycyjne, jak i nowe formy zostały zaprezentowane w części drugiej publikacji.

Podjęcie tej problematyki jest niewątpliwie dobrą okolicznością, aby zastanowić się nad uwarunkowaniami skutecznej komunikacji medialnej w społeczeństwie informacyjnym w perspektywie sektora rolno-spożywczego i społeczności wiejskich. Zagadnienia te powinny być prezentowane stosownie do zajmowanego miejsca i roli w życiu społeczno-gospodarczym, a w związku z tym należy mieć na uwadze czas emisji i stronę w gazecie. Odnotowywane zainteresowanie prasą lokalną może być wskazaniem, aby np. stworzyć dodatek branżowy dotyczący rolnictwa, agrobiznesu i rozwoju obszarów wiejskich kolportowany w gminach wiejskich. W przypadku mediów elektronicznych należałoby zabiegać o więcej audycji i reportaży z udziałem producentów żywności, rolników zarówno tych, którzy odnaleźli się w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej, jak i tych, którzy przeżywają trudności i oceniają dokonujące się przeobrażenia jako niedobre, idące w złym kierunku. Z kolei w ramach struktur organizacyjnych przedsiębiorstw dobrym rozwiązaniem byłoby powołanie zespołów ds. media relations, odpowiedzialnych za prawidłowe przygotowywanie informacji dla dziennikarzy. Należy zauważyć, że przedstawiciele sektora rolno-spożywczego chętnie dzielą się informacjami, jednak okazuje się, że informacje te nie zawsze docierają do odbiorcy, w tym do konsumenta polskiej żywności. Dlatego należy przygotowywać kilka rodzajów komunikatów, np. dla mediów branżowych i mediów o profilu ogólnym. Przygotowywanie materiału dziennikarskiego dla różnych mediów byłoby tym samym wykorzystaniem efektu ekonomii zakresu, który jest charakterystyczny dla koncentracji międzymedialnej.

Zapewnienie pełnej i właściwej informacji mediom oraz ustawiczne dbanie o dobre relacje z mediami niewątpliwie zwiększa szansę na obecność danego podmiotu w mediach, ale muszą to być relacje oparte na zaufaniu do źródeł informacji oraz rzetelności i prawdziwości przekazu. Jest to niezwykle istotne z punktu budowania wizerunku w mediach, a niestety niejednokrotnie nierealizowane. Wytłumaczenie dla takiego stanu rzeczy znajdujemy m.in. w teoriach tłumaczących uwarunkowania zawartości mediów. I tak np. w teorii odchylenia zwraca się uwagę jak dalece odmienna jest rzeczywistość medialna od rzeczywistości obiektywnie istniejącej. Jednak to zniekształcenie niekoniecznie musi być odchyleniem propagandowym czy ideologicznym, ale może to być rezultat konieczności skrótowego relacjonowania rzeczywistości, czyli tzw. odchylenie niezamierzone. Mechanizm ten polega na niewłaściwym wyborze faktów i zdarzeń, co w konsekwencji powoduje, że jedne z nich stają się ważniejsze, a inne pomijane są milczeniem, np. na stronie czwartej gazety. Dobrze byłoby pamiętać o tym w przekazach medialnych dotyczących sektora rolno-spożywczego i obszarów wiejskich, aby rzeczywistość medialna nie była zbyt odległa od rzeczywistości obiektywnie istniejącej.

Dziękujemy Autorom prac orazprof. Izabelli Sikorskiej-Wolak i dr. Tadeuszowi Skoczkowi za naukowe zrecenzowanie wszystkich tekstów.

Ewa Jaśka, Anita Szczykutowicz

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia Internetowa P.H. Kowalska akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier