TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: Polska myśl pedagogiczna po 1918 roku  autor: Brodacka-Adamowicz Ewa red.
Opcje dostawy
  • 0,00 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,50 zł
  • Od 12,50 zł
  • Od 11,00 zł
  • Od 15,50 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,90 zł
  • Od 11,00 zł

Polska myśl pedagogiczna po 1918 roku

Wydawnictwo: Akademia Podlaska Siedlce ISBN: 978-83-7051-550-8
Format: 17,0x24,0 cm
Liczba stron: 197
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2009 r.
Język: polski

Dostępność: aktualnie niedostępny
13,00 zł 12,00 zł
Powiadom, gdy będzie dostępny
 
Powiadomienie o dostępności towaru
Obrazek ochronny
 

Okres niewoli narodowej nie sprzyjał rozwojowi rrarodowych teorii, w tym i myśli pedagogicznej. Państwa rozbiorcze - zwłaszcza Rosja i Prusy -prowadziły celową politykę wynaradawiania Polaków. Ograniczano ich dostęp do oświaty, a w drugiej połowie XIX wieku planowa polityka rusyfikacyjna i ger-manizacyjna zmierzała do wyrugowania języka polskiego ze szkolnictwa, a także uniemożliwiała poznawanie własnej historii i dorobku kulturowego. W powyższych uwarunkowaniach nie było sprzyjającego klimatu dla rozwoju teorii pedagogicznej, co nie oznacza, iż polska myśl pedagogiczna w XIX wieku nie była zupełnie reprezentowana.
Na początku wieku dzieło Sejmu Czteroletniego i Komisji Edukacji Narodowej starał się popularyzować Stanisław Staszyc. Jego koncepcje wychowawcze zakładały podporządkowanie szkolnictwa władzom państwowym i wychowywanie obywatelskie młodzieży. Był więc rzecznikiem republikańskiego modelu funkcjonowania polskiej szkoły. Ważny był dorobek teoretyczny Jędrzeja Śniadeckiego. Wychodząc z założeń idei oświeceniowych uważał, że w wychowaniu trzeba się kierować naturą, z tym że podbudowaną rozumem i doświadczeniem.
Najwyżej w l połowie XIX wieku ocenić należy dorobek teoretyczny Ferdynanda Trentowskiego, który uważany jest za twórcę nowatorskiego teoretycznego systemu pedagogicznego. Twierdził, iż należy dążyć do wychowywania silnych, mądrych, światłych i samodzielnych indywidualności, zdolnych do samodzielnego myślenia i działania. Uważał, że człowiek oświecony, rozumny i samodzielny będzie jednocześnie dobrym patriotą oraz obywatelem. W kształceniu stawiał na jego wszechstronność.
WXIX wieku, w dobie pozytywizmu, teorię myśli pedagogicznej popula-ryzowałAleksander Świętochowski. Uważany jest za twórcę założeń nowej pedagogiki. Ten kierunek myślenia kontynuował Adolf Dygasiński. Dźwignię postępu upatrywał w prowadzeniu badań naukowych i rozwoju nauki o wychowaniu.
Na przełomie XIX i XX wieku najwybitniejszym polskim teoretykiem myśli pedagogicznej był Jan Władysław Dawid. Opowiadał się za badaniami eksperymentalnymi. Uważany jest za twórcę psychologii wychowawczej na gruncie polskim.
Jednocześnie na przełomie XIX i XX wieku wśród polskich teoretyków wychowania można zaobserwować dwa wyraźnie zarysowujące się nurty lansujące pedagogikę społeczną oraz tzw. pedagogikę narodową. Powyższe zróżnicowanie powodowały krystalizujące się dwa największe nurty polityczne skupione wokół socjalistów i narodowców.

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia Internetowa P.H. Kowalska akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier